Monday, September 28, 2009

Broadband wireless vs Streamyx line.

Salam Lebaran & Maaf Zahir Batin untuk Semua pembaca.

Memang setiap connection ada pro & kontra nyer .. kalau anda adalah pengguna internet dirumah tanpa ada urusan luar yg banyak mungkin streamyx line memang yang paling bagus .. saya antara pengguna broadband Cemcom yg pertama semenjak dia diperkenalkan. Setakat ni alhamdulilah tak da berdepan dengan banyak masalah kalau ditempat anda ada 3G connection ataupun GPRS. Cuma 3G akan lebih laju GPRS pula perlu menunggu lebih lama dari biasa ..

Biasa saya akan gunakan 3G connection only. ataupun jika tiada line 3G saya akan gunakan GPRS only saya tak menngunakan 3G atau GPRS preferred, kerana ia lambat. 3G or GPRS only Ianya akan hanya stick kepada 1 connection sahaja.

Sebelum saya menggunakan perkhidmatan streamyx dirumah. Saya memang pengguna broadband yg kerap kerana ada masa saya perlu keluar office dan masih perlu membuka & menjawab email yg penting dan juga perlu untuk menghantar artwork untuk supplier. Memang agak lambat untuk certain time, tapi masih boleh buka & reply email serta masih boleh buka dan download file di internet. Jika kurang liputan 3G saya akan gunakan GPRS dan ianya memang berfungsi. Saya suka gunakan broadband kerana boleh buka dimana-mana tempat saya berada.. walaupun dirumah sedara-mara atau pulang ke kampung tanpa perlu keluar cari connection lain, kecuali kalau tak boleh berhubung dgn internet dan memerlukannya segera saya akan ke tempat-tempat yg ada hubungan internet.

Untuk line streamyx memang setakat ini connectionnya memang the best .. kurang masalah line drop & masalah speed. tapi ianya sesuai untuk kegunaan dirumah.

Apa-apa pun 2-2 connection pun pada saya ada kebaikan & kelemahannya. Hanya kita kena mensesuaikan diri dgn kedua-dua hubungan tersebut. Ini adalah pengalaman saya sendiri.. terpulang lah kepada masing-masing nak gunakan hubungan internet yg mana .. Sekian

No comments:

Post a Comment

Translate