Saturday, February 12, 2011

Utusan Malaysia Online - Bicara Agama

Utusan Malaysia Online - Bicara Agama

DALAM kita perasan ataupun tidak, Muhammad hanya menjadi nama yang diletakkan kepada nama bayi lelaki yang baru dilahirkan ataupun bersempena dengan pengislaman diri seorang mualaf.

Kalaupun dipilih, ia mungkin sekadar mengambil berkat daripada nama yang hakikatnya, mempunyai makna besar, khasnya kepada umat Islam.

Sayangnya, siapa itu Muhammad, jarang kita endahkan dengan anggapan kita sudah mengenali Muhammad itu. Ataupun kita sekadar mengambil kesempatan dengan pengetahuan yang terhad, yang diperoleh semasa kecil-kecil dahulu.

Namun apabila isu karikatur Nabi Muhammad dan isu-isu berkaitan dengan kekasih Allah ini timbul dalam masyarakat, sebahagian umat Islam seluruh dunia menjadi sensitif dan terpanggil bagi menyatakan sikap.

Alhamdulillah, ini membuktikan masih ada umat Islam yang begitu prihatin serta peka dengan segelintir anasir luar yang cuba memburuk-burukkan Islam menerusi pelbagai cara.

Padahal sebenarnya, bagi seorang Islam, apabila bertemu dengan perkataan Muhammad, digalakkan kita berselawat (berdoa) untuknya.


Baca seterusnya ....

No comments:

Post a Comment

Translate